Warszawikia
Advertisement
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii tramwajowej „10”. Zobacz też: linia tramwajowa „10” (nocna).
10 Czas jazdy (min):
min – max
74 – 83
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 81215 minut

Historyczne trasy linii „10” (powiększ)

Zdjęcie archiwalne: Dziesiątka w al. Niepodległości

Dziesiątka na ul. Kasprzaka, widziana z mijającego go tramwaju tej samej linii

Dziesiątka na ul. Prostej

Dziesiątka na przystanku Bemowo-Ratusz 29 czerwca 2010

Dziesiątka na ul. Wolskiej 29 czerwca 2010

Elektroniczna dekoracja wewnętrzna

Dziesiątka w al. Solidarności

Dziesiątka na przystanku Królikarnia, 15 czerwca 2013

Dziesiątka na ul. Prostej

Dziesiątka na pętli Osiedle Górczewska

Dziesiątka na przystanku Metro Wilanowska (19 kwietnia 2016)

10linia tramwajowa zwykła (rozkład jazdy), kursuje z Wyścigów na Metro Młociny. Linię obsługują zajezdnia tramwajowa Mokotów, zajezdnia tramwajowa Żoliborz i zajezdnia tramwajowa Wola.

Jest to najdłuższa linia tramwajowa w Warszawie, jej trasa wynosi 25 km (stan na 2021 rok).

Historia[]

Linia tramwajowa „10” została uruchomiona 9 listopada 1909 roku jako wspomagająca linię „9” na trasie z Młynarskiej przez Chłodną, Żelazną, Leszno, Bielańską i Krakowskie Przedmieście na Plac Trzech Krzyży. Linia zawieszana była co roku na okres letni, aż do likwidacji wiosną 1915 roku. Jeszcze raz przywrócono ją 26 grudnia 1919 roku na tej samej trasie, jednak znów zlikwidowano ją w kwietniu 1920 roku. Po 1921 roku linia „10” kursowała już jedynie jako linia nocna.

Linię „10” ponownie uruchomiono jako linię zwykłą dopiero 15 czerwca 1941 roku w wyniku podziału linii „1”, nowa linia pojechała trasą z Powązek-IV Bramy przez Dziką, Nalewki, Krakowskie Przedmieście i Aleje Ujazdowskie na Plac Zbawiciela. W tym samym roku wydłużono ją do Cmentarza Wojskowego oraz przeniesiono na Okopową i Złotą w związku z wycofaniem kursów tranzytowych przez getto. W 1942 roku wydłużono ją na Rakowiecką, jednak w 1943 roku powrócono do starej trasy, która jedynie z niewielką korektą funkcjonowała do wybuchu powstania warszawskiego.

Zaraz po wojnie linię „10” uruchomiono 17 listopada 1945 roku na trasie z Placu Starynkiewicza na Plac Zbawiciela, a po odgruzowaniu torów na Towarowej przedłużono ją na Młynarską. Następnie, w związku z przekuwaniem torów z rozstawu 1525 mm na 1435 mm stopniowo zmieniano trasę aż do likwidacji linii 29 sierpnia 1947 roku w wyniku jej połączenia z linią „21”. Ponownie ruszyła na trasę 16 września 1947 roku na trasie ze Staszica przez Towarową, Aleje Jerozolimskie, Chałubińskiego, Nowowiejską i Marszałkowską na Plac Unii Lubelskiej. Tą trasę wydłużono jeszcze w 1947 roku na Wierzbno, w 1949 roku na Wilanowską, a w 1950 roku na Cmentarz Wolski. W międzyczasie skierowano ją na nowo wybudowane torowisko w al. Świerczewskiego.

W 1956 roku skorygowano jej trasę na Mokotowie, przenosząc z Nowowiejskiej na Rakowiecką, a w 1963 roku z al. Świerczewskiego na ul. Kasprzaka, gdzie otwarto nową drogę wschód–zachód, idącą w ciągu ulic KasprzakaProstaŚwiętokrzyska. Jednak w związku i protestami mieszkańców i kolejnymi przebudowami i otwarciami nowych torowisk w ciągu kilku lat kilkakrotnie zmieniła trasę, aby ostatecznie ustalić się w 1967 roku na trasie z Cmentarza Wolskiego Wolską, al. Rewolucji Październikowej, Kasprzaka, Marchlewskiego, al. Niepodległości i Komarowa na Służewiec.

Nie zmieniano jej aż do 1990 roku, kiedy w związku z budową wiaduktów na al. Rewolucji Październikowej (ob. al. Prymasa Tysiąclecia) skierowano ją na Skierniewicką, 1 sierpnia 1992 roku przedłużono ją natomiast wzdłuż nowo otwartego odcinka na ''Osiedle Górczewska''. Na takiej trasie kursowała do 9 lutego 2008 roku, kiedy skrócono ją do Woronicza. Kolejne zmiany miały miejsce 31 sierpnia 2009, kiedy po likwidacji linii „19” skierowano ją na Nowowiejską i Puławską do pętli Wilanowska, oraz 19 września, w wyniku zamiany krańców z linią „36”, do pętli Wyścigi.

W 2010 roku w związku z budową metra linię „10” skierowano przez al. Jana Pawła II i ul. Wolską, jednak po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra, 1 października 2014 roku wróciła ona na dawną trasę przez ul. Kasprzaka i ul. Prostą.

24 lipca 2017 roku, w związku z wyłączeniem ruchu tramwajowego w ciągu ulic Prosta - Kasprzaka - Skierniewicka, linię skierowano przez Wolską, al. Solidarności oraz al. Jana Pawła II i dalej własną trasą na Wyścigi.

18 maja 2019 roku w związku z rozbudową II linii metra na Bemowie została wydłużona na Metro Młociny w zamian za zawieszoną linię „11”, co tym samym uczyniło linię „10” najdłuższą linią tramwajową w Warszawie.

30 listopada 2019 roku, w związku z włączeniem ruchu tramwajowego w ciągu ulic Prosta - Kasprzaka - Skierniewicka, linię „10” skierowano na wcześniej wymienione ulice.

Trasa podstawowa[]

ostatnio zmieniana 18 maja 2019 roku

Ulice[]

Metro MłocinyNocznickiegoWólczyńskaBroniewskiegoal. ReymontaPowstańców ŚląskichPołczyńskaWolskaSkierniewicka - Prostaal. Jana Pawła II - Chałubińskiegoal. NiepodległościNowowiejskaMarszałkowskaPuławskaWyścigi

Przystanki[]

K1.gif Metro Młociny
S2.gif Metro Młociny
S.gif Metro Młociny
S.gif Nocznickiego
S.gif Popiela
S.gif Bogusławskiego
S.gif Cmentarz Wawrzyszewski
S.gif Aspekt
S.gif Aleja Reymonta
S.gif Conrada
S.gif Ogrody Działkowe Bemowo
S.gif Piastów Śląskich
S2.gif Nowe Bemowo
S.gif Nowe Bemowo
S.gif Wrocławska
S.gif Radiowa
S.gif Dywizjonu 303
S.gif Kazubów
S.gif Bemowo-Ratusz
S.gif Czumy
S1.gif Plac Kasztelański
S.gif Hala Wola
S.gif Synów Pułku
S.gif Ciepłownia Wola
O.gif Połczyńska Parking P+R
S.gif Fort Wola
S.gif Sowińskiego
S.gif Reduta Wolska
S1.gif Cmentarz Prawosławny
S.gif Elekcyjna
S.gif PKP Wola (Wolska)
S.gif Sokołowska
S.gif Metro Płocka
S.gif Rogalińska
S.gif Szpital Wolski
S.gif Karolkowa
S.gif Rondo Daszyńskiego
S.gif Norblin
S.gif Rondo ONZ
S.gif Dworzec Centralny
S.gif Koszykowa
S.gif Nowowiejska
S.gif Plac Politechniki
S.gif Metro Politechnika
S1.gif Plac Zbawiciela
S2.gif Trasa Łazienkowska
S.gif Plac Unii Lubelskiej
S.gif Rakowiecka
S.gif Dworkowa
S.gif Morskie Oko
S.gif Park Dreszera
S.gif Malczewskiego
S.gif Królikarnia
S.gif Bukowińska
S.gif Metro Wilanowska
S.gif Niedźwiedzia
S.gif Aleja Lotników
K2.gif Wyścigi

Ciekawostki[]

  • Ciekawostką na linii „10” był fakt, że na skutek protestów mieszkańców ul. Skierniewickiej, nie mogły tamtędy kursować składy wagonów 13N, ze względu na hałas podczas ruszania oraz hamowania tramwaju.

Galeria[]

Linki zewnętrzne[]

Advertisement