Warszawikia
Advertisement
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej 105. Zobacz też: 105-bis.
105 Czas jazdy (min):
min – max
20 – 24
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 51015 minut

Autobus Solaris Urbino 18 na linii „105” na pętli Osiedle Górczewska (2015)

105linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje z Osiedla Górczewska do Ronda Daszyńskiego, z kursami skróconymi z Fortu Wola do Ronda Daszyńskiego. Linię obsługuje zajezdnia autobusowa Kleszczowa.

Historia[]

Autobus Neoplan N4020 na linii 105 na ul. Wolskiej (2008)

Autobus Solaris Urbino 15 na linii 105 na ul. Grzybowskiej (2012)

Autobus Solbus SM18 na linii 105 na Krakowskim Przedmieściu (2014)

Linia „105” powstała 14 listopada 1948 roku w wyniku zmiany oznaczenia linii W-kreślone. Kursowała ze skrzyżowania ul. Połczyńskiej z ul. Szeligowską ulicami Połczyńską i Wolską do przystanku przesiadkowego na ul. Młynarskiej – tym samym zapewniała połączenie Chrzanowa z centrum. W 1952 roku trasę linii wydłużono ulicami Szeligowską i Lazurową do ul. Siemiatyckiej, a rok później część kursów wydłużono Lazurową i Kaliskiego do pętli Stare Bemowo, a od 1 stycznia 1956 roku docierały tam już wszystkie kursy. Wówczas jednocześnie wydłużono trasę linii z ul. Młynarskiej przez Wolską do Okopowej, jednak 1 listopada 1957 linię wycofano z krańca Okopowa, skracając jej trasę do pętli Cmentarz Wolski.

27 lutego 1958 roku, w związku z nową dostawą autobusów marki Chausson do MZK, trasę linii wydłużono Wolską, Skierniewicką, Siedmiogrodzką, Grzybowską, Marchlewskiego i Złotą do krańca Emilii Plater. W 1964 roku linię wycofano z ul. Grzybowskiej, a skierowano od Wolskiej ulicami Kasprzaka, Towarową, Srebrną, Twardą, Prostą i Świętokrzyską do Emilii Plater. Po otwarciu przebudowanej ul. Prostej i nowego ronda ONZ trasę linii wyprostowano, kierując ją z Kasprzaka na wprost ul. Prostą do Świętokrzyskiej.

Kolejna poważna zmiana trasy linii „105” miała miejsce 25 października 1982 roku, kiedy to wydłużono ją ulicami Radiową, Powstańców Śląskich i Conrada do pętli Chomiczówka. W grudniu tego samego roku dokonano korekty trasy, kierując autobusy z Powstańców Śląskich przez al. Reymonta i ul. Wólczyńską do Conrada. Od 1985 roku część kursów linii docierała do bramy głównej Cmentarza Północnego, jednak cztery lata później przejęła je linia 170 (ElsnerówChomiczówka / Cmentarz Północny-Brama Główna). Ta trasa pozostała bez zmian przez kolejnych kilkanaście lat, aż 21 października 2006 roku trasę linii wydłużono od al. Reymonta ulicami Conrada i Sokratesa do krańca Huta, gdzie dojeżdżała do 1 marca 2007. Wówczas jej trasę skrócono do krańca Nowe Bemowo na ulicy Powstańców Śląskich, a odcinek do Huty przejęła linia 106 (Młociny-UKSWOkęcie). Jednocześnie trasę linii wydłużono z Emilii Plater, dzięki czemu stworzono bezpośrednie połączenie ciągu ul. Lazurowej z centrum i Traktem Królewskim, a także zastąpiono linię 151 (MłynówGocław) w relacji Dworzec CentralnyPlac Trzech Krzyży. Kolejna korekta trasy linii „105” miała miejsce 2 lutego 2009 roku – wówczas skrócono ją do pętli Stare Bemowo, a na wycofanym odcinku zastąpiła ją linia 122 w relacji GwiaździstaOsiedle Górczewska.

Znaczna zmiana trasy miała miejsce 11 czerwca 2011 roku, kiedy to w związku z zamknięciem ul. Świętokrzyskiej z powodu budowy centralnego odcinka II linii metra linię skierowano na trasę z Osiedla Górczewska przez Lazurową, Wolską, Kasprzaka, Grzybowską, Krakowskie Przedmieście, Tamkę i Dobrą na Browarną.

Później przewidywano, że po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra linia „105” zostanie skrócona do pętli Rondo Daszyńskiego, jednak propozycja ta wzbudziła gorące protesty mieszkańców i pasażerów, w związku z czym Zarząd Transportu Miejskiego zaczął rozważać utrzymanie obecnej trasy. Została zatwierdzona w ostatecznym projekcie, a na trasie do pętli Rondo Daszyńskiego ma uruchomiono linię E-5. Od 1 października 2014 roku wprowadzono więc jedynie drobną korektę trasy linii „105”, która zaczęła kursować przez ul. Prostą, ul. Towarową i ul. Grzybowską.

20 lutego 2016 roku linię skierowano bezpośrednio przez ul. Lazurową zamiast przez Szeligowską do Lazurowej, w związku z otwarciem jej odcinka od ul. Szeligowskiej do Połczyńskiej[1].

Od 1 sierpnia 2020 roku po otwarciu metra na Woli linia "105" kursuje na skróconej trasie do Ronda Daszyńskiego. Po wakacjach zostaną uruchomione jednokierunkowe kursy skrócone na trasie Fort Wola –> Rondo Daszyńskiego.

Tablica boczna (2013)

Autobus Neoplan N4020 na linii 105 na ul. Kasprzaka (2008)

Autobus Jelcz M181M na linii 105 na pętli Browarna (2011)

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 105 na pętli Osiedle Górczewska (2013)

Trasa podstawowa[]

ostatnio zmieniana 1 sierpnia 2020 roku

Ulice[]

Osiedle GórczewskaGórczewskaLazurowaPołczyńskaWolskaKasprzakaProstaRondo Daszyńskiego

Kursy skrócone (tylko w kierunku Ronda Daszyńskiego): Fort WolaWolskaKasprzakaProstaRondo Daszyńskiego

Przystanki[]

K1.gif Osiedle Górczewska
S.gif Osiedle Górczewska
S.gif Szobera
S.gif Batalionów Chłopskich
Ż.gif Człuchowska
S.gif Siemiatycka
S.gif Sternicza
Ż.gif Lazurowa
S.gif Drzeworytników
Ż.gif Tkaczy
S.gif Ciepłownia Wola
Ż.gif Połczyńska-Parking P+R
S.gif Fort Wola
Ż2.gif Cmentarz Wolski
S.gif Reduta Wolska
Ż.gif Ordona
S.gif PKP Wola (Kasprzaka)
S.gif Szpital Wolski
S1.gif Karolkowa
S2.gif Rondo Daszyńskiego
K2.gif Rondo Daszyńskiego

Kursy skrócone (tylko w kierunku Ronda Daszyńskiego):
K1.gif Fort Wola
Ż2.gif Cmentarz Wolski
S2.gif Reduta Wolska
Ż2.gif Ordona
S2.gif PKP Kasprzaka
S2.gif Szpital Wolski
S2.gif Rondo Daszyńskiego
K2.gif Rondo Daszyńskiego

Galeria[]

Przypisy

Linki zewnętrzne[]

Advertisement