Warszawikia
Advertisement
125 Czas jazdy (min):
min – max
34 – 49
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 121520 minut

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 125 na pętli Plac Hallera (2016)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 125 na ulicy Płowieckiej

125linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), na trasie z krańca Metro Stadion Narodowy do Międzylesia. Linię obsługuje zajezdnia autobusowa Ostrobramska.

Historia[]

Autobus MAN NG313 na linii 125 na ulicy Kasprzaka (2008)

Pierwsza linia oznaczona numerem "125" została uruchomiona 29 lipca 1950 roku jako połączenie Mokotowa z Traktem Królewskim, kursowała wówczas na trasie z Placu Teatralnego przez pl. Zwycięstwa, Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, Aleje Ujazdowskie, al. 1 Armii WP, Puławską i Dąbrowskiego do skrzyżowania tej ostatniej z al. Niepodległości. W 1955 wydłużono jej trasę w Śródmieściu przez Senatorską, Podwale, Kilińskiego i Długą na Plac Krasińskich, a dwa lata później stamtąd Miodową, Bonifraterską, Konwiktorską, Zakroczymską i Freta na Rynek Nowego Miasta. Jednocześnie wycofano ją z placów Teatralnego i Zwycięstwa na rzecz przejazdu prosto Krakowskim Przedmieściem. Dnia 5 października 1957 roku na linii "125" po raz pierwszy pojawił się autobus przegubowy – był to autobus Fiat Viberti 411. W 1958 przedłużono trasę na Mokotowie do skrzyżowania ul. Dąbrowskiego z ul. Łowicką.

W 1959 roku uproszczono trasę linii w rejonie Starego Miasta i skierowano ją na wprost wzdłuż ul. Miodowej, jednak poprzednią trasę przywrócono w 1960 roku. W 1976 roku zamknięto dla ruchu kołowego Rynek Nowego Miasta, wobec czego linia "125" została skrócona do pętli Konwiktorska, w tym samym roku wprowadzono też ruch jednokierunkowy na ul. Podwale, wobec czego kursy powrotne skierowano na ul. Miodową, a pod koniec roku wszystkie kursy linii "125" przeniesiono na ul. Miodową. W 1977 roku skorygowano też przebieg linii na Mokotowie, gdyż skierowano ją przez al. Niepodległości i ul. Odyńca do pętli Kazimierzowska. W 1984 roku dokonano też zmiany trasy na Nowym Mieście, wprowadzając zawrotkę kryterium ulicznym przez ul. Międzyparkową i ul. Szymanowską, zaś w 1985 roku zlikwidowano pętlę na ul. Odyńca w związku z budową magistrali wodociągowej. W tym wypadku linię w praktyce przekształcono w jednokierunkową, a zawracanie na Mokotowie przez ul. Wołoskiej. Ostatecznie w 1986 roku linię skierowano od ul. Puławskiej przez Madalińskiego do pętli Rakowiecka / Łowicka. Linia została zlikwidowana 29 czerwca 1991 roku – zastąpiły ją autobusy linii 107 (KonwiktorskaPlac Unii Lubelskiej) i 112 (WołoskaWolność).

125 podczas postoju na pętli Międzylesie

Oznaczenie "125" ponownie nadano linii powstałej z przekształcenia pospiesznej linii F (gdy likwidowano oznaczenia literowe) 4 marca 1995 na nowej trasie z Osiedla Górczewska przez Lazurową, Połczyńską, Wolską, al. Solidarności, Targową, Grochowską, Płowiecką, Kajki, Pożaryskiego i Żegańską do Międzylesia – powstała ona w wyniku przekształcenia linii 518 (Osiedle GórczewskaMiędzylesie na wniosek władz ówczesnej gminy Bemowo. przez kolejnych kilkanaście lat trasa nie ulegała większym zmianom, w czerwcu 2007 roku wprowadzono trasę objazdową, utrzymaną potem jako stałą, przez Kasprzaka, Prostą, Świętokrzyską, Tamkę i Sokolą. Dnia 1 marca 2011 roku, w wyniku skrócenia trasy linii 107, objazdowa trasa linii "125" przejęła pałeczkę linii autobusowej o największej liczbie przystanków autobusowych – wynosiła ona 53 przystanki, czyli tyle samo, ile miała linia 107 przed skróceniem.

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 125 na przystanku Dworzec Wileński (2015)

Linia "125" straciła jednak to miano 11 czerwca 2011 roku, kiedy to w związku z budową centralnego odcinka II linii metra skrócono jej trasę do Okopowej, a kolejną zmianę przeszła 15 października 2011 roku, kiedy ponownie ją skrócono i skierowano na Plac Hallera. Przewidywano, że po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra zostanie skrócona do nowej pętli przy stacji metra Stadion Narodowy, jednak linię pozostawiono na obowiązującej trasie, zaś 26 czerwca 2015 roku została ona skierowana przez ul. Zamoyskiego w celu stworzenia lepszego połączenia do drugiej linii metra. 5 września 2016 roku została skrócona do pętli przy stacji metra Stadion Narodowy.

Wewnętrzna dekoracja liniowa w 125 na trasie zjazdowej (2009)

Trasa podstawowa[]

ostatnio zmieniana 5 września 2015 roku

Ulice[]

Metro Stadion NarodowySokolaWybrzeże SzczecińskieZamościeSokola (powrót: Sokola) – ZamoyskiegoTargowaZamoyskiegoGrochowskaPłowieckaCzechaKajkiPożaryskiegoŻegańskaal. Dzieci PolskichMiędzylesie

Przystanki[]

K1R.gif Metro Stadion Narodowy
Ż2R.gif Most Świętokrzyski
R2.gif
S.gif Metro Stadion Narodowy
S.gif Aleja Zieleniecka
Ż.gif Lubelska
S.gif Bliska
S.gif Gocławska
S.gif Praga-Południe-Ratusz
S.gif Międzyborska
S.gif Wiatraczna
S.gif Wspólna Droga
S.gif Plac Szembeka
S.gif Żółkiewskiego
Ż.gif Kwatery Głównej
S.gif Gocławek
S.gif Płowiecka
Ż1.gif Świecka
Ż.gif Edisona
S.gif Trakt Lubelski
S.gif Trawiasta
S.gif Kajki
S.gif Odrodzenia
S.gif Instytut Kardiologii
S.gif IX Poprzeczna
Ż.gif Czatów
S.gif Pożaryskiego
S.gif Bursztynowa-Szpital
Ż.gif Bielszowicka
S.gif Centrum Zdrowia Dziecka
K2.gif Międzylesie

Linki zewnętrzne[]

Advertisement