Warszawikia
Advertisement
127 Czas jazdy (min):
min – max
38 – 41
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 151520 minut

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 127 w Alejach Jerozolimskich (2013)

Autobus SOR NB12 linii 127 na pętli Bródno-Podgrodzie

127linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Nowych Włoch na Browarną. Linię taborem elektrycznym obsługują zajezdnie autobusowe Woronicza i Stalowa.

Historia[]

Zdjęcie archiwalne: Autobus Neoplan N4020 na linii 127 skręcający z ul. Krasnobrodzkiej w ul. Chodecką (2008)

Zdjęcie archiwalne: Autobus Jelcz M121M na linii 127 na pętli Bródno-Podgrodzie (2008)

Zdjęcie archiwalne: Autobus SOR NB12 (testowany) na linii 127 na pętli Bródno-Podgrodzie (2009)

Zdjęcie archiwalne: Autobus Solaris Urbino 12 na linii 127 na ul. Andersa (2010)

Linia „127” powstała 21 grudnia 1949 roku jako połączenie z pozbawioną dotąd komunikacji Wygodą, kursowała z Gocławka przez Płowiecką, Marsa i Chełmżyńską na pętlę Wygoda (Szymańskiego). W 1955 roku jej trasę wydłużono wzdłuż ul. Grochowskiej na Wiatraczną, zaś w 1957 roku przez Wiatraczną i Dwernickiego na Siennicką, jednak kursowała tam tylko dwa miesiące. W listopadzie trasę skrócono ponownie na Wiatraczną, zaś w 1960 roku na Plac Szembeka. Dopiero w 1961 roku wydłużono linię w kierunku północnym, do pętli Stelmachów.

W 1964 roku linię ponownie wydłużono na Wiatraczną, natomiast w 1967 roku skierowano ją do pętli Kawęczyn, usytuowanej przy ogrodach działkowych przy granicy miasta. Dopiero 10 lutego 1990 roku miała miejsce kolejna zmiana, czyli skrócenie jej do pętli EC Kawęczyn. Ostatecznie linie istniała już dużo dłużej, gdyż 19 maja 1990 roku uległa likwidacji w wyniku połączenia z linią 145 (BrzezinyEC Kawęczyn), którą skierowano na nową trasę BrzezinyWiatraczna.

1 czerwca 1993 roku oznaczenie „127” otrzymała dotychczasowa linia pospieszna „M” (Dworzec ZachodniBródno–Podgrodzie), kursowała więc na trasie z Dworca Zachodniego przez Aleje Jerozolimskie, Marszałkowską, Andersa, Muranowską, Bonifraterską, Mostem Gdańskim, Świętego Wincentego, Kondratowicza, Łabiszyńską i Łojewską na Bródno-Podgrodzie. Wydłużenia trasy do Włoch dokonano 1 sierpnia 1996 roku, w wyniku połączenia z linią 373 (Plac NarutowiczaNowe Włochy), wówczas linia „127” pojechała na zachód przez Aleje Jerozolimskie, Popularną, Techników, Cegielnianą, Potrzebną i Chrościckiego na Nowe Włochy. W 2000 roku trasę tę skorygowano i linię „127” puszczono od ul. Popularnej przez Chrobrego i Kleszczową do Alej Jerozolimskich, jednak dawny układ przywrócono już po kilku miesiącach.

W 2002 roku skorygowano przejazd przez Nowe Miasto, wprowadzając kursy w kierunku południowym przez ul. Zakroczymską, podobna zmiana miała miejsce w 2007 roku w przypadku kierunku przeciwnego, wówczas linię wycofano z ul. Bonifraterskiej i skierowano ją na ul. Międzyparkową, a jednocześnie przeniesiono jej kursowanie z ul. Muranowskiej na ul. Świętojerską. Kursowała tak do 2 maja 2010 roku, kiedy to w związku z pracami remontowymi na ul. Marszałkowskiej skrócono jej bieg na Plac Trzech Krzyży i taką trasę ostatecznie uznano za stałą, tworząc w zamian linię 227 (Dworzec CentralnyBródno-Podgrodzie).

W związku z ogłoszonym 22 marca 2013 roku przez Zarząd Transportu Miejskiego projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, zatwierdzonym w maju[1], od 1 czerwca 2013 roku linia „127” zaczęła kursować wydłużoną trasą przez ul. Książęcą i ul. Dobrą na Mariensztat, gdzie zastąpiła wycofaną z Powiśla linię 128. Był to jedna z niewielu linii, przy której zmiany zostały docenione – pozytywnie ten pomysł ocenił Urząd Dzielnicy Śródmieście[2].

W celu ułatwienia dojazdu do stacji metra Centrum Nauki Kopernik 8 maja 2017 została jednokierunkowo skierowana od ul. Dobrej przez Wybrzeże Kościuszkowskie i Zajęczą. Korekta obowiązuje jedynie w kierunku Mariensztatu.

Od 4 września 2017 roku do 24 września 2018 roku z powodu remontu linii kolejowej 447 wprowadzono skrócone kursy linii 127 na trasie tylko do przystanku Centrum.

18 grudnia 2021 roku linia została skierowana na Browarną, a na Mariensztat pojechała linia 106. Miało to związek z zamontowaniem na krańcu Browarna ładowarek dla autobusów elektrycznych, co pozwoliło na zelektryfikowanie linii 127.

Trasa podstawowa[]

ostatnio zmieniona 18 grudnia 2021 roku

Ulice[]

Nowe WłochyChrościckiegoŚwierszczaPotrzebnaSympatyczna (powrót: SympatycznaWałowickaGlobusowaŚwierszcza) – CegielnianaTechnikówPopularnaAleje JerozolimskieNiemcewiczaGrójeckaAleje Jerozolimskie (powrót: Aleje Jerozolimskie) – Aleje JerozolimskieBrackaKsiążęca (powrót: Nowy ŚwiatAleje Jerozolimskie) – KsiążęcaLudnaSolecDobraLipowaBrowarnaBrowarna (powrót: Browarna - Karowa - Dobra)

Przystanki[]

Autobus MAN Lion's City G na linii 127 na ul. Globusowej (2011)

Autobus MAN Lion's City G na linii 127 na krańcu Nowe Włochy (2011)

K1.gif Nowe Włochy
S.gif Szuberta
S.gif Rybnicka
S.gif PKP Włochy
S1.gif Wałowicka
S.gif Sympatyczna
S.gif Płużańska
S.gif Techników
S.gif Mikołajska
S.gif Popularna
Ż.gif PKP WKD Aleje Jerozolimskie
Ż.gif Śmigłowca
S.gif Berestecka
S.gif Rondo Zesłańców Syberyjskich
S.gif Dworzec Zachodni
Ż.gif Grzymały-Sokołowskiego
Ż.gif Białobrzeska
R1.gif
S2R.gif Niemcewicza
Ż1R.gif Spiska
R2.gif
S.gif Plac Zawiszy
S.gif Plac Starynkiewicza
S.gif Dworzec Centralny
S.gif Centrum
S.gif Krucza
S2.gif Plac Trzech Krzyży
S1.gif Książęca
S2.gif Czerniakowska
S.gif Solec
S.gif Aleja 3 Maja
S.gif Jaracza
R1.gif
S2R.gif Metro Centrum Nauki Kopernik
S2R.gif Metro Centrum Nauki Kopernik
R2.gif
S1.gif Zajęcza
S.gif Biblioteka Uniwersytecka
Ż1.gif Dobra
K2.gif Browarna

Ciekawostki[]

Przypisy

Linki zewnętrzne[]

Advertisement