Warszawikia
Advertisement
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej 143. Zobacz też: 143-bis.
Trasa linii jest czasowo zmieniona
Powód to remont estakad Trasy Łazienkowskiej[1].
143 Czas jazdy (min):
min – max
3943
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 101515 minut
Poprzednie trasy
— 16.11.1958 – uruchomienie —

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 143 na ul. Grochowskiej (02.2015)

143linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje z Rembertowa-Kolonii do Pomnika Lotnika. Linię obsługują zajezdnia autobusowa Ostrobramska i zajezdnia autobusowa Woronicza.

Historia[]

Autobus Solaris Urbino 15 na linii 143 na Trasie Siekierkowskiej (2007)

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 143 na ul. Wał Miedzeszyński (03.2015)

Linia "143" po raz pierwszy została uruchomiona 16 listopada 1958 roku na trasie z Wiatracznej przez Grochowską, Płowiecką, Wawerską (dziś Marsa), Żwirki (dziś Cyrulików) i al. Świerczewskiego (dziś Chruściela) do pętli Rembertów (Poligon) na terenie Akademii Obrony Narodowej w Rembertowie. W 1959 roku wydłużono trasę linii przez Wiatraczną i Dwernickiego na pętlę Siennicka, jednakże w 1960 roku linię skrócono na Plac Szembeka. Dnia 22 listopada 1964 kraniec linii powrócił na Wiatraczną.

17 grudnia 1984 roku linię wycofano z ul. Marsa i ul. Cyrulików, kierując Strażacką i Żołnierską i ta trasa funkcjonowała przez kolejny kilkanaście lat. Kolejna duża zmiana zaszła dopiero 23 września 2002 roku, w związku z otwarciem Trasy Siekierkowskiej, linia pojechała od ul. Marsa przez Ostrobramską, Fieldorfa, Wał Miedzeszyński, Trasą Siekierkowską, Sobieskiego, Świętego Bonifacego i al. Wilanowską do pętli Metro Wilanowska, jednocześnie przejęła odcinek trasy linii 327 (WiatracznaSzatkowników) biegnący ulicami Strażacką i Chełmżyńską.

W związku z porządkowaniem tras autobusów na Ursynowie 1 sierpnia 2003 roku linia przejęła odcinek trasy 401 (Ursus-NiedźwiadekNatolin Północny), wówczas linia 143 zaczęła kursować od al. Sikorskiego przez Dolinę Służewiecką, Nowoursynowską, Ciszewskiego, Rosoła, Belgradzką, Lanciego i Płaskowickiej na Natolin Północny. W tym kształcie linia funkcjonowała do 1 października 2007 roku, kiedy to linia została zlikwidowana, a jej trasę przejęły linie 148 (WiatracznaWyczółki) i 168 (Rakowiecka-KościółRembertów-Kolonia). Całą ówczesną trasę można przejrzeć w oddzielnym artykule.

Linia "143" została przywrócona 16 stycznia 2012 roku, w wyniku połączenia linii 415 i 515, uruchomiono ją na trasie Rembertów-KoloniaGUS przez Szatkowników, Czerwonych Beretów, Frontową, al. Chruściela, Strażackiej, Żołnierską, Marsa, Grochowską, al. Stanów Zjednoczonych i al. Armii Ludowej. Trasa ta nie uległa zmianie do 14 lutego 2015 roku, kiedy to w związku z pożarem Mostu Łazienkowskiego skierowano ją najpierw na objazd przez Most Poniatowskiego, a docelowo skierowano ją na Dworzec Centralny. Po otwarciu centralnego odcinka II linii metra, 9 marca 2015 roku, linia "143" została skrócona na Wiatraczną[2].

Po naprawie mostu Łazienkowskiego, 28 października 2015 roku, powróciła na starą trasę.

Tablica boczna (2014)

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 143 na pętli Rembertów-Kolonia (2014)

Trasa podstawowa[]

ostatnio zmieniana 28 stycznia 2022 roku

Ulice[]

Rembertów-KoloniaCyrulikówSzatkownikówCzerwonych BeretówFrontowaRepublikańskaal. ChruścielaStrażackaŻołnierskaMarsaPłowieckaGrochowskaal. Stanów ZjednoczonychMost Łazienkowskial. Armii LudowejWawelskaPomnik Lotnika

Przystanki[]

K1.gif Rembertów-Kolonia
S.gif Czerwonych Beretów
S.gif Topograficzna
S.gif Rembertów-Akademia
S.gif Eskulapów
S.gif Rembertów-Ratusz
S.gif Kordiana
Ż.gif Żołnierska
Ż2.gif Rekrucka
S.gif Okularowa
Ż.gif PKP Gocławek
S.gif Płowiecka
S.gif Gocławek
Ż.gif Kwatery Głównej
S.gif Żółkiewskiego
S.gif Plac Szembeka
S.gif Wspólna Droga
S1.gif Wiatraczna
S.gif Wiatraczna
S.gif Osiedle Majdańska
S.gif Przyczółek Grochowski
S.gif Międzynarodowa
S.gif Saska
Ż.gif Wał Miedzeszyński
ZS1.gif Torwar
ZBP.gif Rozbrat
S.gif Plac Na Rozdrożu
S.gif Marszałkowska
S.gif Metro Politechnika
ZS.gif GUS
ZŻ.gif Aleja Wielkopolski
ZK2.gif Pomnik Lotnika

Przypisy

  1. Remont estakad Trasy Łazienkowskiej, wtp.waw.pl, 2022.01.27. [dostęp: 2022.01.29]
  2. Otwarcie Centralnego Odcinka II Linii Metra - zmiany w komunikacji miejskiej, ztm.waw.pl (archiwum), 2015.03.06. [dostęp: 2015.03.11].

Linki zewnętrzne[]

Advertisement