Warszawikia
Advertisement
159 Czas jazdy (min):
min – max
35 – 47
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 151520 minut

Autobus Jelcz M121M na linii 159 na ul. Pięknej (2008)

159linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z CH Blue City na EC Siekierki. Linię obsługuje ajent Mobilis.

Historia[]

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 159 na pętli Koło (2011)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 159 na ul. Łazienkowskiej (2008)

Linię "159" uruchomiono 15 maja 1964 roku na trasie z Olbrachta przez Redutową, Wolską, Kasprzaka, Towarową i Grójecką na Wery Kostrzewy. Po roku i trzech miesiącach jej trasę wydłużono wzdłuż ul. Wery Kostrzewy do Basenów Szczęśliwickich, zaś w 1967 roku przedłużono ją przez ul. Jana Olbrachta i ul. Ciołka na Deotymy. Ta trasa nie uległa zmianie przez przez kolejnych kilka lat, dopiero 5 marca 1973 roku trasę linii "159" zmieniono w związku z uruchomieniem linii 184 (DeotymyPlac Narutowicza), która zapewniła połączenie Woli z Ochotą przez al. Rewolucji Październikowej, w związku z czym linia "159" została skierowana od ul. Towarowej przez Raszyńską i Koszykową na Plac Konstytucji, a po kilku miesiącach przez Piękną, Myśliwiecką i Łazienkowską na Torwar.

W 1978 roku linia "159" została połączona z linią 183, w wyniku czego została wydłużona wzdłuż ul. Czerniakowskiej na Chełmską. W 1981 roku przeniesiono przystanek krańcowy na Kole, w związku z czym linia dotarła do pętli Koło na ul. Obozowej, w 1983 roku wydłużono jej bieg na Czerniaków przez Czerniakowską i Gołkowską najpierw na Osiedle Bernardyńska, a w 1985 roku dalej do EC Siekierki. W 1991 roku wprowadzono zmianę w trasie linii w niedziele – z powodu utrudnień w rejonie bazaru na Kole linia nie kursowała w ten dzień Newelską i Ciołka, do pętli Koło docierała ulicą Księcia Janusza, zaś wracała Obozową, Deotymy i Górczewską. Objazd ten zlikwidowano w 1995, a ponownie wprowadzono w 2000 roku – wówczas powiódł on jednak Obozową, Dywizjonu 303 i Radiową, gdzie autobusy zawracały na skrzyżowaniu z Wrocławską, by Dywizjonu 303 i Obozową dotrzeć do pętli. Ta trasa obowiązywała w soboty i święta, została zlikwidowana 2 lutego 2002 roku.

Dnia 11 września 2010 roku, po rozpoczęciu prac budowlanych na ul. Prostej i ul. Świętokrzyskiej przy budowie II linii metra, linię skierowano objazdem przez ulicę Karolkową, Grzybowską i Towarową, trasę tę uznano później za stałą. Dnia 1 października 2014 roku, po zakończeniu odtwarzania ulic zamkniętych na czas budowy centralnego odcinka II linii metra, linia "159" powróciła do kursowania wzdłuż oddanego do użytku odcinka ul. Prostej, natomiast po uruchomieniu II linii metra 9 marca 2015 roku linia "159" została skierowana od pl. Zawiszy przez Aleje Jerozolimskie do Centrum Handlowego Blue City.

Trasa podstawowa[]

ostatnio zmieniana 9 marca 2015 roku

Ulice[]

CH Blue CityOpaczewskaAleje Jerozolimskie (powrót: Bitwy Warszawskiej 1920 rokuSzujskiegoal. Bohaterów WrześniaOpaczewska) – Aleje JerozolimskieNiemcewiczaGrójeckaRaszyńskaKoszykowa (powrót: LindleyaAleje Jerozolimskie) – KoszykowaPięknaGórnośląskaMyśliwieckaŁazienkowskaCzerniakowskaPowsińskaGołkowskaStatkowskiegoAugustówkaEC Siekierki

Przystanki[]

Autobus Solbus SM12 na linii 159 na ul. Koszykowej (2015)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 159 na ul. Towarowej (2015)

K1R.gif CH Blue City
S2R.gif Berestecka
Ż1R.gif Aleja Bohaterów Września
S1R.gif Na Bateryjce
R2.gif
Ż.gif Rondo Zesłańców Syberyjskich
S.gif Dworzec Zachodni
Ż.gif Grzymały-Sokołowskiego
Ż.gif Białobrzeska
R1.gif
S2R.gif Niemcewicza
Ż1R.gif Spiska
R2.gif
S.gif Plac Zawiszy
S1.gif Plac Starynkiewicza
S.gif Lindleya
Ż1.gif Krzywickiego
S.gif Koszykowa
S.gif Noakowskiego
S.gif Plac Konstytucji
S.gif Mokotowska
S.gif Piękna
S.gif Wiejska
S.gif Rozbrat
Ż.gif Legia-Stadion
S.gif Zaruskiego
S.gif Szwoleżerów
S.gif Bartycka
S.gif Sielce
S.gif Chełmska
S.gif Aleja Witosa
S1.gif Plac Bernardyński
S.gif Gołkowska
S.gif Osiedle Bernardyńska
S.gif Jeziorko Czerniakowskie
Ż.gif Sypniewska
Ż.gif Statkowskiego
K2.gif EC Siekierki

Ciekawostki[]

  • Podczas kręcenia filmu „Jack Strong” o Ryszardzie Kuklińskim wykorzystano zabytkowy autobus Berliet PR100, który kursował ul. Koszykową jako linia "159" (KołoGołkowska).

Linki zewnętrzne[]

Advertisement