Warszawikia
Advertisement

Opacz Wielka (Opacz) – osiedle oraz obszar MSI w dzielnicy Włochy. Osiedle graniczy z gminą Raszyn, Salomeą, Okęciem oraz Załuskami.

Na XV i XVI wiek datuje się pierwsze wzmianki o wsi Opacz, liczącej 6 łanów. Była ona własnością rodu Opackich, herbu Prus. W XVIII wieku przeszła w ręce królewskiego adiutanta, gen. Arnolda Byszewskiego. Podczas "długiego stulecia" z Opaczy wydzielono osadę Salomea. II wojna światowa była tragiczna również dla mieszkańców wsi – w marcu 1944 roku miejscowi Niemcy schwytali żołnierzy VII obwodu AK "Obroża", a następnie wydali żandarmom, którzy ich zamordowali. Zaś w maju tego samego roku miał miejsce odwet oddziału bojowego Kedywu Okręgu Warszawskiego AK, w wyniku czego wykonano wyrok na 4 osobach winnych śmierci podchorążych, a na 2 następnych kilka tygodni później.

Współcześnie Opacz jest osiedlem o mieszanym charakterze handlowo-usługowym i mieszkalnym. Znajdują się tu liczne hipermarkety oraz siedziby różnych firm, w tym polskich oddziałów znanych (np. Whirpool). Bliskość lotniska nie pozwala na stawianie tu wysokich budynków.

Advertisement