Warszawikia

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement

Warszawa Most – stacja znajdująca się w przeszłości przy praskim przyczółku Mostu Kierbedzia na linii Kolei Jabłonowskiej (aktualnie okolice krańca ulicy Olszowej i wiaduktu Mostu Śląsko-Dąbrowskiego nad Wybrzeżem Helskim).

Historia[]

Z dworca korzystały dwie linie, Jabłonowska (od 1900) i Wawerska (od 1901) później przedłużona do Karczewa w 1914 roku.

220px-Wisła w Warszawie na wysokości stacji Most

Widok na dworzec od strony wisły

Miał być to ważny dworzec na tej linii, lecz w 1901 był to dopiero mały przystanek. W latach 1923-1925 trwała budowa właściwego dworca. Nowy budynek był zbudowany w stylu historyzmu narodowego, wzorując się na zajeździe pocztowym. Posiadał on kasy biletowe i poczekalnię.

Podczas II wojny światowej okupanci połączyli Linię Jabłonowską z Linią Marecką, zamontowali obrotnice, piaskownicę i magazyn oleju. Również, aby zapobiec szmuglerom którzy często korzystali z linii Jabłonowskiej, ogrodzono teren stacji siatką.

Po wyzwoleniu miasta, dworzec zaczął działać już w styczniu 1945 roku. Linię do Jabłonny reaktywowano dopiero w maju tego samego roku ze względu na odbudowę zniszczonego mostu nad kanałem Żerańskim.

Trasę do Karczewa zlikwidowano w 1952 a do Jabłonny w 1956. Budynek został rozebrany w 1969 roku.

Advertisement