Warszawikia
Advertisement

Warszawski Omnibus Konny

Warszawski omnibus konny na pętli Plac Zamkowy

Warszawski Omnibus KonnyWarszawska linia turystyczna obsługiwana przez omnibus konny – pojazd zaprzęgowy drogowy, służący do przewozu większej liczby pasażerów po ustalonej trasie. Omnibusy konne jako forma codziennego transportu publicznego poruszały się po stolicy od 1836 roku i kursowały do czasu okupacji niemieckiej.

Współczesna historia[]

Po długiej przerwie 3 marca 2005 roku pojazdy znów ruszyły na ulice jako atrakcja turystyczna. W pierwszym roku linię obsługiwał jeden zabytkowy szesnastoosobowy omnibus, który został odnaleziony na działkach w Piasecznie i odremontowany przez Tramwaje Warszawskie. W dniu inauguracji wykonał on jeden kurs na trasie z Placu Bankowego do Muzeum Powstania Warszawskiego przez ul. Przechodnią, Ptasią, al. Jana Pawła II, Elektoralną, Chłodną, Żelazną, Grzybowską i Przyokopową.

Kolejnego dnia po inauguracji omnibus zaczął regularne kursy w sezonie turystycznym na jednokierunkowej trasie spod Arsenału przez ul. Długą, Miodową, Krakowskie Przedmieście, Królewską, plac Piłsudskiego, Moliera, Senatorską, Podwale, Nowomiejską i Długą ponownie pod Arsenał, zatrzymując się po drodze przy Miodowej i placu Piłsudskiego. Początkowo linia miała kursować codziennie, jednak zdecydowano o uruchamianiu jej jedynie w weekendy. Linia kursowała w tym kształcie do końca sezonu turystycznego 1 października 2005 roku.

W kolejnym roku linia ruszyła 15 czerwca 2006 roku na nowej jednokierunkowej trasie z placu Zamkowego przez Podwale, Nowomiejską, Freta, Rynek Nowego Miasta, Kościelną, Freta, Długą, Miodową i Senatorską ponownie na plac Zamkowy, zatrzymując się po drodze przy Barbakanie, Rynku Nowego Miasta i placu Krasińskich. Linię w tym kształcie do końca sezonu turystycznego obsługiwały dwa wozy, w tym jeden piętrowy, kursując przez cały tydzień.

Przez kolejne lata linia kursowała w sezonie turystycznym na podobnej trasie, ulegając niewielkim modyfikacjom - dodano podjazd ul. Długą i Bohaterów Getta pod Arsenał, a później wycofano go i poprowadzono trasę przez ul. Świętojerską i plac Krasińskich oraz dodano w końcowym fragmencie trasy przejazd przez plac Teatralny oraz ulice Wierzbową i Moliera. Ostatni sezonem funkcjonowania linii w takim kształcie był rok 2012 - w kolejnym roku linii nie uruchomiono.

Kolejny raz linię uruchomiono w sezonie turystycznym 2015 z ramienia Tramwajów Warszawskich5 maja tego roku linia ruszyła na nowej trasie, wykonując od wtorku do niedzieli w godzinach 12:00 - 19:00 sześć kursów dziennie na jednokierunkowej trasie z placu Zamkowego przez Podwale, Freta, Świętojerską, plac Krasińskich, Miodową, ul. Miodową i Senatorską na plac Zamkowy. Początkowo planowano skierowanie omnibusu w dni powszednie także przez Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat z zawrotką pod kamienicą Starczewskiego (nr 22), jednak zrezygnowano z tej trasy.

Po 2015 roku linia nie jest uruchamiana.

Ostatnia trasa[]

ostatnio zmieniana 5 maja 2015

Ulice[]

Kolumna ZygmuntaPodwaleFretaŚwiętojerskapl. KrasińskichMiodowaSenatorskaPodwaleKolumna Zygmunta

Przystanki[]

K1.gif Kolumna Zygmunta
S.gif Barbakan
S.gif Rynek Nowego Miasta
S.gif Plac Krasińskich
K2.gif Kolumna Zygmunta

Linki zewnętrzne[]

Advertisement